Vilken härlig morgon, lyssna på det här:
Min kund G bad mig lyssna på honom när han coachade sin rapporterade chef, A.
G gjorde ett strålande jobb! Ställde korta, kärnfulla coachfrågor, lyssnade, bekräftade, summerade, lotsade respektfullt A framåt i processen, säkerställde och berömde.
A fick fram lösningar, fokus och nästa steg inom område för område.
A fick beröm för sitt ledarskap både utav mig och G. A fick ge G positiv feedback och lämnade mötet glad och nöjd.
G ber mig om feedback på sin coaching, det var ju inte svårt att ge honom beröm för excellent coachning. Han fick också ett par råd och utvecklingsmöjligheter (som han bad om) för att vässa sig ytterligare. Vi la också märke båda två, när samtalet var på väg att sväva iväg och hur G smidigt drog tillbaka fokus till kärnfrågan. En nivå av lyssnande och medvetenhet som var till nytta både för G och för mig i min profession.
G kände sig nöjd och uppfylld efter beröm både av mig och av A, samt av att få reda på sitt eget nästa steg inom coachande ledarskap.
I köket råkar min kollega stå och ”tjuvlyssna” och ger sedan mig beröm för hur jag coachade G och tips på hur vi kan dra detta vidare på olika sätt. T ex genom att paketera denna ”medlyssningstjänst” i våra erbjudanden.
G fick också en uppmaning; att tala om för sin chef, hur bra han faktiskt coachar!
Skön morgon!